Monday, January 1, 2018

Azam 2018

Assalamualaikum..
Lamanya lahai tak update blog 😂😂
Selamat tahun baru semuaaaa..kejapnya dah masuk tahun baru.
Moga tahun baru ni semua orang dimurahkan rezeki.
Moga segala azam yang kita rangka, kita aim untuk capai tahun 2018, akan tercapai.
Insya-Allah.

Untuk 2018 ni, aku adalah buat azam untuk dicapai.
Baik dari segi kewangan, mahupun kerja.
Nak update dekat sini supaya senang 31.12.2018 nanti, boleh tengok balik.
Tercapai tak apa yang aku azam, apa yang aku impikan. 😉😉

AZAM KEWANGAN

1. Tabung kecemasan (6 bulan gaji)
*aku tak fix kan berapa total jumlah tabung kecemasan aku kena simpan. Sebab kita tak tau kan kalau bos kita baik hati nak naik kan gaji kita *cough*
*cuma aku letak tempoh masa untuk aku completekan tabung ni & mesti 10% daripada gaji bulanan.

2. Tabung haji
*wajib masukkan tiap-tiap bulan. tak kisah jumlah berapa, tapi minimum aku tetapkan RM100.00

3. Tabung berwarna (RM20)
*tabung ni aku tak aim untuk buat apa lagi. Mungkin boleh jadi deposit nak beli rumah, atau bila dah sampai masa nak kahwin, boleh guna untuk prepare majlis nanti 😆😆

4. Tabung berwarna (RM5)
*tabung ni aku aim untuk buat servis kereta aku. Kiranya, tabung ni boleh lah dikorek bila diperlukan.
*aku letak target, setiap bulan at least masukkan lah RM50.00
Contoh: tukar tayar, servis minyak hitam, servis kereta

5. Tabung cuti-cuti Malaysia
*tabung ni macam aku tak pentingkan sangat. Mungkin kalau ada rezeki lebih baru aku fikir pasal tabung ni. Sebab aku bukan suka berjalan sangat pun. Malas nak merancang sebenarnya 😆

AZAM UNTUK KERJA

1. Buat checklist untuk setiap file
*tulis setiap apa yang dibuat untuk file tu.
Contoh: client nak suruh hold, client nak itu, nak ini. Lawyer penjual nak tu, lawyer pembeli nak ni

2. Buat file update lebih awal dari tarikh sebenar yang bos mintak

3. Tulis surat kalau pihak berkenaan tak respond

4. Update files setiap hari Jumaat supaya tau next week apa nak kena buat

5. MESTI bagi clients quotation bila signing

6. MESTI mintak semua dokumen penting daripada client waktu awal-awal terima arahan.

Aku doakan moga azam kita semua tercapai. Moga tahun 2018 ni jadi tahun terbaik untuk kita, insya-Allah. 💛💛

No comments:

Post a Comment